Què fa un Parc Natural recuperant una varietat tradicional de tomàquet? A Collserola, recuperar el tomàquet Mandó de Collserola és també una aposta per la pagesia i per una gestió activa del territori
Amb les primeres pluges de tardor i el final de la temporada d’estiu, arriba el moment de fer balanç de la campanya de tomàquet Mandó de Collserola 2026, que ha ampliat tant la superfície de cultiu com els circuits de comercialització.
Aquesta primavera es van plantar més de 20.000 plantes de tomàquet Mandó de Collserola, principalment en tres finques on es cultiva a escala comercial: Can Domènech (el Papiol), Can Monmany (Sant Cugat del Vallès, gestionada per la cooperativa L’Ortiga) i La Rural (Valldoreix). A la finca de Can Coll (Cerdanyola del Vallès) s’ha mantingut la plantació destinada a la selecció i obtenció de llavor, una tasca imprescindible per garantir la continuïtat i millora de la varietat.
Aquest increment de la producció ha anat acompanyat d’una presència més elevada en punts de venda. El tomàquet Mandó de Collserola ha arribat enguany a diversos mercats municipals de Barcelona, entre els quals els de Sants, la Llibertat, el Ninot, Sant Antoni i Galvany. A Sant Cugat del Vallès, més de 15 restaurants l’han incorporat a les seves propostes durant la temporada, a part de botigues i mercats locals, que ja l’oferien en temporades anteriors. Aquest increment es deu, en part, a una aposta de comercialització conjunta d’alguns productors de la zona a través de DeCollserola.
De varietat tradicional a cultiu professional
La recuperació del tomàquet Mandó de Collserola va començar a partir de llavors conservades a la masia de Can Mandó, a Vallvidrera. L’any 2010 es van iniciar els treballs de caracterització de la varietat i, posteriorment, el Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola i la Fundació Miquel Agustí van continuar treballant en la seva millora, multiplicació i adaptació al cultiu professional.
El projecte s’ha anat desenvolupant amb la incorporació progressiva de la varietat a les finques agrícoles del Parc. Des del programa Alimentem Collserola, el treball també inclou el suport a la comercialització, amb l’objectiu de facilitar que els productes vinculats a l’agricultura de Collserola arribin als circuits de consum de proximitat.
Aquí és on es tanca el cercle: apostar per la recuperació de varietats tradicionals i que aquestes arribin al consumidor final és una manera de donar eines perquè la pagesia pugui continuar treballant i mantenint el mosaic agroforestal a Collserola.
El Tasta Mandó, punt de trobada de la campanya
El passat 6 de setembre es va celebrar la fira Tasta Mandó, que va tornar a reunir pagesia, entitats i ciutadania al voltant del tomàquet Mandó de Collserola a la plaça Barcelona de Sant Cugat del Vallès. En aquesta cinquena edició es van vendre més de 600 kg de tomàquet, en una jornada que ja s’ha convertit en una cita habitual per celebrar el producte local i les persones que el fan possible.
I el camí continua. Aquest any, el grup de treball per a la recuperació de varietats locals ha començat a fer proves amb el tomacó Tíssic de Collserola, una varietat que es desenvolupa molt bé en condicions de baixa disponibilitat d’aigua, mentre que a Can Coll s’està treballant en la introducció de la gallina de Sant Cugat.
I la pròxima cita per continuar enxarxant-nos i celebrant la pagesia serà la Festa Pagesa, organitzada per l’Associació Collserola Pagesa, que tindrà lloc el dissabte 3 d’octubre als camps de La Rural, a Valldoreix. La jornada inclourà un taller d’extracció de llavors de varietats locals, una visita i passejada amb tractor pels camps i l’espectacle familiar Ecopagès, una proposta de circ per a tots els públics. Una nova oportunitat per conèixer de prop la pagesia de Collserola i els seus productes.
Comparteix la notícia a través de
Més informació






