-- 22/10/2024

Des dels tres anys i fins als dotze, tot l’alumnat de l’escola Collserola, juntament amb docents i famílies, estudien el Parc Natural en un gran projecte inspirador, en col·laboració amb l’equip educatiu del Consorci.

A l’inici del curs passat, l’escola Collserola, centre públic de Sant Cugat del Vallès, va contactar amb el Consorci amb la proposta d’engegar un projecte transversal centrat en el Parc Natural de la Serra de Collserola. El projecte implicava tots els cursos del centre, des del primer curs d’educació infantil 3 fins a 6è de primària, i es va anar desenvolupant a partir de com entenen els projectes a l’escola Collserola. Qualsevol projecte de l’escola s’inicia a partir d’una pregunta, un repte o l’elaboració d’un producte final, i es van desenvolupant els projectes tot construint col·lectivament idees, coneixements, relacions, etc.  I també a partir de conversar, reflexionar, experimentar…, en un treball col·lectiu de l’equip docent, amb espais d’intercanvi i diverses formacions. Consideren que la reflexió pedagògica és clau per tirar endavant el seu projecte educatiu.

 

 

En aquest gran projecte també es va implicar el comitè ambiental del centre i l’Associació de Famílies d’Alumnes. 

L’aliança amb un projecte educatiu d’aquestes característiques, entre altres aspectes positius, ha estat molt útil a l’equip educatiu del Consorci per aprendre més del dia a dia d’una escola que innova i per ampliar el banc d’experiències i recursos inspiradors per a altres centres educatius. 

 

 

Moltes gràcies, escola Collserola de Sant Cugat del Vallès!

Moments destacats del projecte:

 

Fase de preparació. Sessió formativa prèvia per part de tot l’equip docent per conèixer el territori i les propostes del programa educatiu El Curs al Parc i el Centre de Documentació i Recursos Educatius del Parc Natural (CDRE).

Comencem a parlar-ne.

 

Cada classe planteja una temàtica i a partir d’aquí es comença a cercar una pregunta investigable. També s’inscriu en una activitat organitzada al Centre d’Educació Ambiental Can Coll per aportar el coneixement en el projecte. L’equip de mestres es posen en contacte amb el CDRE per accedir a altres continguts relacionats amb el projecte.

Fer emergir les idees.

 

Una part important de l’horari escolar s’ha dedicat al llarg de tot el projecte a fer, pensar i comunicar, tot organitzant, classificant, conversant, reflexionant, documentant  a través de diversos recursos. La documentació pedagògica i les xarxes de relacions són unes eines importants per fer créixer col·lectivament el projecte.

Comunicar allò après.

 

Cada classe explica el que fa amb la diversa documentació realitzada al llarg del projecte i també fa aportacions als altres temes. El projecte culmina amb l’organització d’una fantàstica Fira de les Ciències, on tot l’alumnat de l’escola veu i escolta els diversos projectes relacionats amb el Parc Natural de la Serra de Collserola.

Amb tota la comunitat educativa.

 

L’escola Collserola de Sant Cugat disposa de fa anys d’un comitè ambiental escolar amb representació de totes les classes i de tota la comunitat educativa. D’aquí sorgeix la proposta que un diumenge les famílies facin seva la feina feta amb l’alumnat a Can Coll CEA.

compartir