Durant els mesos de gener a maig, diversos centres escolars d’Esplugues de Llobregat col·laboren en la recollida i classificació de residus a diferents punts del Parc.
La iniciativa va sorgir al Consell d’Infants d’Esplugues, on l’alumnat de darrer cicle de primària i 1r d’ESO van proposar aquesta actuació com una acció en favor del clima. Concretament hi participaran onze grups classe de sis escoles: Folch i Torres, Isabel de Villena, Lola Anglada, Natzaret, Prat de la Riba i UTMAR.
La coordinació de la campanya la portaran de forma conjunta les persones tècniques de l’àrea d’educació, del servei d’Espai públic i medi ambient de l’Ajuntament d’Esplugues i del Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola.
Inicialment s’havia pensat de fer una activitat conjunta de tots els grups el dia 30 de novembre, coincidint amb el Dia de la Ciutat Educadora, però aquest format es va descartar, entre d’altres raons per no visitar massivament espais del Parc, i es va optar per fer tantes actuacions com grups, d’una mida per tant, més petita, que permetrà una millor organització de cadascuna i sobretot abastar més espais i de forma més continuada.
Els punts on s’actuarà seran llocs situats dins el Parc Natural de Collserola i propers al municipi d’Esplugues. La primera actuació va ser el 28 de gener a la zona de pins a tocar de l’avinguda dels Traginers amb un grup de 6è de primària de l’escola Isabel de Villena.
La presència de deixalles en el medi natural és una de les problemàtiques recurrents d’aquest i d’altres espais naturals, que la pandèmia i els confinaments municipals han agreujat. Cal evitar tant els abocaments de residus, que poden contaminar els espais, com l’abandonament de restes de menjar que poden influir en el comportament de la fauna. És important doncs fomentar l’ús responsable dels espais naturals com ara el Parc Natural de Collserola.
De ben segur que la tasca que faran tots aquests grups servirà de forma immediata per millorar l’estat de les zones del Parc on es facin les actuacions i, alhora, per reflexionar sobre el paper que tenim tots en la seva conservació i com hi podem contribuir amb el nostre comportament.