Enguany és el tercer curs escolar en que aquesta col·laboració iniciada en 2020 entre el Consorci del Parc i l’IRTA es consolida a través de la donació de panotxes de blat de moro destinades a activitats educatives.
Aquest passat dijous 22 de setembre tècnics del Servei d’Ús Públic, Divulgació i Educació Ambiental van visitar les finques experimentals que l’equip de cultius extensius sostenibles de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) té a el Poal, Lleida, amb l’objectiu de recollir fins a un total de 15 sacs de panotxes de blat de moro. a més d’aquesta recollida, gràcies a l’acompanyament dels tècnics de l’IRTA es va poder conèixer de primera mà els estudis que aquest ens de recerca realitza amb l’objectiu d’assessorar la pagesia en relació al comportament al camp de cultius extensius com el propi blat de moro o d’altres, com ara el pèsol farratger.
El destí de les panotxes de blat de moro recollides serà formar part com a recurs educatiu de les activitats pedagògiques relacionades amb el món rural i la pagesia que es porten a terme al centre d’educació ambiental de Can Coll dins del programa “El Curs al Parc”.
No en va, cada curs més de 3.000 infants d’educació infantil i primària participen dels programes educatius “Experimentem la granja”, “Descobrim la granja de Can Coll” o “Coneguem la granja de Can Coll”, activitats de primer contacte on l’alumnat aprèn i experimenta com és el dia a dia en una granja tradicional. Així, de la mà de l’equip d’educació del Parc, els infants interactuen amb els productes de l’hort i amb els animals de la granja, als quals els hi preparen el menjar. És en aquesta preparació del menjar on les panotxes de blat de moro esdevenen un recurs educatiu clau, ja que no només afavoreixen l’aprenentatge significatiu per part de l’alumnat de com són i què en fem del cultiu de cereals, sinó també pels beneficis vivencials i psicomotrius de la seva manipulació en una activitat en contacte directe amb la natura i l’entorn pagès. Alhora, algunes escoles que ho sol·liciten se’ls fa entrega d’una mostra de panotxes per portar a la classe i ser emprades a posteriori en més activitats a l’aula, reforçant el seu aprofitament pedagògic més enllà de la jornada que els infants gaudeixen a Collserola.
A la pràctica, aquesta col·laboració implica un valor afegit doble. Per un costat, és una contribució a les propostes d’educació ambiental de Can Coll CEA que en els darrers cursos ha estat molt ben valorada entre el professorat. Per altra banda, reforça la col·laboració i l’intercanvi entre institucions públiques en àmbits que impliquen la sensibilització ambiental i la gestió agrícola i que s’està treballant per ampliar en un futur.